Nu har vi kommit fram till planeringsstadiet för våra superhjältar. Vi testade på att göra gemensamma berättelser där eleverna arbetade i grupper. Varje elev fick ansvar för en del av berättelsen och de skulle då skriva sin del utan att veta vad de andra skriver (samma struktur som när man ritar en person och en ritar huvudet, för att sedan vika bort denna del och nästa ritar överkroppen utan att se vad föregående person ritat o.s.v.)

Eleverna följde denna struktur:

Så här blev en historia: Det var en gång en hjälte som hette Gröna ninjan. Hen bodde i ett hemsökt slott. Den Grönan ninjan hade ett stort uppdrag och det var att åka till Afrika och rädda alla djur. Men precis när den Gröna ninjan ska ge sig iväg kommer en superskurk och kladdar ner hela stan. Men som tur är har den Gröna ninjan en varmkorv i munnen som han skrämmer iväg superskurken med och då kan vår hjälte flyga till Afrika och avsluta sitt uppdrag…

Många skratt senare började alla med sin egna berättelseplan:

 De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.

Ur: Lgr 11 kunskapskrav åk 3 i ämnet svenska

 


Prenumerera på nya blogginlägg